Weganizm a wegetarianizm – na czym polega różnica?

Weganizm a wegetarianizm – czym są i czym się różnią od siebie? Wegetarianizm ma sporo mniej lub bardziej restrykcyjnych odmian, ale głównym wykluczeniem z diety jest spożywanie mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego. Z kolei weganizm to nie tylko rezygnacja z mięsa i jego przetworów, ale także wszystkich przedmiotów codziennego użytkowania, które związane są z eksploatowaniem zwierząt, jako producentów żywności i materiału produkcyjnego dla człowieka. Temat wymaga jednak głębszego zatopienia się w lekturę, aby lepiej zrozumieć czym jest weganizm a wegetarianizm.

Weganizm a wegetarianizm – krótka charakterystyka wstępna

Weganie to osoby, które nie jedzą żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego. Ponadto oprócz unikania mięsa, wystrzegają się także nabiału, tłuszczu zwierzęcego, itp. Unikają również kosmetyków ze składników pochodzenia zwierzęcego oraz takich, które były testowane na zwierzętach. To samo dotyczy również innych kategorii, w tym przykładowo odzieży. Nie zobaczymy prawdziwego weganina w skórzanych butach, futrze, noszącego pasek czy kurtę „ze zwierzaka”. Weganizm to także styl życia, który nie pozwala na krzywdzenie zwierząt, a na użytkowanie jedynie tych rzeczy, które okreslane są jako produkty wegańskie.

Z kolei wegetarianie to osoby, które nie jedzą mięsa, jak również ryb. W odstawkę odchodzą też wszelkie produkty wytworzone na bazie mięsa, ale spożywają to, co od zwierząt pochodzi. Chodzi tutaj przede wszystkim o mleko, śmietanę, jogurty, sery, jajka.

Weganizm a wegetarianizm – potencjalne niedobory

Wegetarianizm jest rodzajem diety, która wyklucza wyłącznie produkty mięsne, ale potrawy mogą zawierać mleko, jaja, nabiał i miód. Dlatego też dobrze przemyślana dieta wegetariańska może być zdrowa i stosowana przez długi czas bez narażenia się na niedożywienie organizmu. Weganizm jest już bardziej restrykcyjnym sposobem odżywiania się, ponieważ pozwala na stosowanie wyłącznie produktów pochodzenia roślinnego. Często trzeba w tym przypadku się suplementować, aby nie dopuścić do powstania niebezpiecznych dla zdrowia niedoborów. Jest to istotne, ponieważ są witaminy i składziki mineralne, które są zawarte tylko w produktach odzwierzęcych typu mięso. Potrawy wegańskie nie są w stanie dostarczyć niektórych niezbędnych substancji odżywczych.

Problemy zdrowotne wegetarian też mogą czasem wynikać z niedoborów niektórych składników odżywczych, jak to się ma w przypadku każdej nieprawidłowo zbilansowanej diety. W tym przypadku chodzi głownie o witaminy B12, D oraz żelazo i cynk. Włączając do swojego jadłospisu więcej produktów bogatych w naturalne źródła witamin i minerałów, można się skutecznie uchronić przed wieloma dolegliwościami. Jeśli to nadal nie pomaga, to można zastosować suplementy, które będą stanowić uzupełnienie diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *