Herbata a zdrowie – co warto wiedzieć o herbacie?

Herbata to codzienny napój wielu osób. Choć nie jest tak popularny jak kawa, to jednak także dodaje energii. Przede wszystkim jednak pije się ją dla wyjątkowego smaku. Herbata a zdrowie – co warto wiedzieć o właściwościach tego napoju?

Parzenie herbaty

Tak samo jak w przypadku kawy herbatę należy parzyć w temperaturze poniżej stu stopni Celsjusza. Szczególnie istotne jest to w przypadku zielonej herbaty – zalanie jej wrzącą wodą spowoduje, że napar będzie bardziej gorzki. Herbatę w formie suszu można parzyć wielokrotnie. Nie zmienia to jej właściwości zdrowotnych, natomiast sprawia, że napój jest mniej gorzki, a bardziej aromatyczny.

Różne gatunki herbat a zdrowie

Herbata jest uważana za bardzo zdrowy napój. Wszystkie jej odmiany wpływają korzystnie na stan zdrowia. Chronią między innymi przed cukrzycą, ponieważ herbaciany napar obniża poziom cukru we krwi. Za najzdrowszą uznaje się herbatę zieloną, która uzyskuje się poprzez samo suszenie liści. Jeśli liście herbaty podda się wcześniej procesowi fermentacji, można uzyskać herbatę czarną lub czerwoną. Herbata czerwona jest stosowana przez wiele osób odchudzających się, ponieważ zwiększa ona metabolizm, dzięki czemu można spalić więcej kalorii. Herbata czarna uważana jest często za mniej wartościową, ale warto pamiętać, że zużyte już torebki takiej herbaty można użyć jako kompresu na zmęczone oczy. Zielona herbata przez wiele osób jest uznawana jako środek, który wspomaga detoksykację organizmu. Wszystkie rodzaje herbat zawierają bioflawonoidy – substancje, które przeciwdziałają starzeniu się organizmu.

Herbata a zdrowie – dodatki do naparu

Uważa się, że picie herbaty z dodatkami nie jest zbyt zdrowe. Tymczasem nie musi być to prawda. Wątpliwości budzi często dodawanie do herbaty soku cytrynowego, co ma powodować wzrost poziomu aluminium w napoju. Nadmiar aluminium zaś według niektórych badań przyczynia się do rozwoju choroby Alzheimera. Tymczasem nie musi tak być. Wystarczy dodać sok z cytryny do samego naparu, w którym nie ma już liści herbaty. Wtedy poziom tej substancji nie zmieni się, natomiast herbata stanie się jeszcze zdrowsza i smaczniejsza. Należy pamiętać, że takie dodatki jak sok z cytryny czy miód należy dodawać do herbaty już ostudzonej. To konieczne by móc skorzystać także z dobroczynnego działania substancji zawartych w tych produktach – wiele z nich rozkłada się pod wpływem wysokiej temperatury.

Herbata a zdrowie na co dzień

Choć herbata uznawana jest za produkt zdrowy, to jednak nie należy przesadzać z jej ilością w ciągu dnia. Każda z odmian herbaty zawiera bowiem teinę – substancję pobudzającą. Im mocniejszy napar herbaciany, tym silniej można odczuć działanie tego składnika. Z dużej ilości herbaty należy zrezygnować w przypadku niedoborów – herbata ogranicza wchłanianie wielu składników z przewodu pokarmowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *